Thursday, 27 October 2011

pengakhiran sebuah cerita. PERMULAAN SEBUAH KEHIDUPAN

Terlalu banyak masa telah aku habiskan. Terlalu banyak air mata telah aku bazirkan. Perlu apa lagi dihabiskan masa untuk yang tidak pandai menghargai? Untuk apa dibazirkan segalanya untuk yang tidak tahu menghargai?

Pergilah PELANGI. Pergilah kepada bahagia mu. Mungkin memang benar, kau bukan tercipta untukku. 


CINTA. Pergilah kau jauh dari hati. Jangan diseksa lagi hati ini. 

LELAKI ITU.  Terima kasih atas segala nya.

Terima kasih atas segala penyiksaan yang telah engkau berikan .
Terima kasih atas segala kebahagiaan yang telah engkau kurniakan.
Terima kasih atas segala kenangan yang telah engkau kongsikan.

memang benar, 

pelangi itu kehadirannya hanyalah sementara, walaupun kehadirannya membahagiakan, tapi ia akan berlalu juga setelah hilangnya cahaya yang membawa sinar bahagia.


credit to Jaja's hand :)

Pergilah pelangi
Terima kasih atas segalanya. 
Hari terakhir yang diluangkan bersama membawa momen terindah yang takkan dapat dilupakan selamanya. 

MENCINTAI TIDAK SEMESTINYA MEMILIKI.

Dan CINTA SEJATI bukanlah untuk yang tidak pandai menghargai. 

Sekali lagi. Terima kasih atas segalanya,

Sabarlah hati. Aku tahu kau kuat untuk menghadapi segalanya. 

Kini. Berakhirlah KISAH CINTA. Bermulalah sebuah KEHIDUPAN
    

<3 amirah amani

Wednesday, 19 October 2011

CINTA TIGA SEGI

Pernah tak korang terfikir yang korang akan terjebak dengan CINTA TIGA SEGI? Pernah tak korang terfikir yang orang yang korang sayang, mungkin dalam masa yang sama sayang orang lain jugak? 


Ataupun korang yang menduakan cinta orang yang korang sayang? Semua itu mungkin terjadi. Dan semua tu terjadi tanpa kita sangka.

Situasi? Macam2 situasi ade. Ada kemungkinan seorang lelaki mempunyai dua orang teman wanita. Ada kemungkinan jugak seorang wanita mempunyai dua orang teman lelaki. Dan kalau dua2 dah kantoi, ada kemungkinan jugak kedua2 nya ada 2 kekasih. Lebih kurang balas dendam lah. Macam2 kemungkinan boleh terjadi.

Tapi salah siapa? Bodoh ke seorang perempuan itu kalau sanggup diduakan? Tetapi lelaki itu, kenapa sanggup menduakan kalau sayang yang dilafazkan?

Baca perbualan ini :

Perempuan : Awk, awk sayang dua orang perempuan dalam satu masa, walaupun secara rahsia. Tapi saya nak tanya, awk  sanggup tak kalau awk yg diduakan. Walaupun hukum agama ada menyatakan yang lelaki memang boleh ada 4 orang isteri. Saya Cuma nk tahu jawapan awk je, awk sanggup tak kalau diduakan?

            Lelaki : TAKKK!! TAK SANGGUP!!!!


Mcm lawak bodoh kan? Si lelaki tak sanggup, tapi tergamak die buat mcm tu pada si perempuan. Mane letak nya nilai cinta bagi si lelaki?

Cinta sejati? Wujud ke cinta sejati kalau nilai cinta tu hanya sebesar kuman. Boleh dipermainkan. Boleh dibuat sesuka hati.



Terjerat! That is the situation. Mcm mane nk lepaskan diri dari jerat? Tapi kadang2 memang jerat makan tuan. N kadang2, perlukan seseorang utk bawa kita keluar dari jerat tersebut. Tapi kalau kita anggap diri kita matang, dah boleh berfikir dan buat keputusan sendiri tanpa dipengaruhi oleh sesiapa, kenapa masih tak boleh keluar dari jerat itu?

Ingat tak filem CINTA FOTOKOPI? Alaa, yang hero cerita tu Khai AF1 & heroin pulak, Zarina AF2 tu. Teringat satu ayat yang Khai cakap kat Zarina, cinta memang tak boleh di fotokopi, tapi isteri, boleh di fotokopi’ .

Mungkin pada pandangan lelaki dalam perbualan di atas tadi pn macam tu kot. Kekasih boleh difotokopi, tapi bukan Cinta.

Kita mungkin akan jatuh cinta berkali-kali, tapi CINTA SEJATI akan wujud sekali sahaja seumur hidup. Sekiranya kita merasakan kita telah temui cinta sejati tersebut, hargailah ia sebelum ia terlepas daripada genggaman.



Itulah kehidupan. Complicated. Sentiasa ada masalah.

Kalau tak ada masalah, orang kata, hidup ini kosong je lah, kan? Masalah yang akan buat kita lebih matang, masalah yang akan buat kita lebih kuat dalam menghadapi segala cabaran.

Dan jangan mengalah dan berputus asa. Sebab, setiap penyakit pasti ada penawarnya dan setiap masalah, pasti ada jalan penyelesaiannya.

Urm, ada lagi quotes yang saya nak selitkan dalam entry saya kali ini,




That’s all from me ,
Thanks for spending a little time to read it. 
If you do facing the situation, take ur time to think through it. 

<3 mira amani


Wednesday, 5 October 2011

TRANSFORMASI titik bertidih PERUBAHAN


Saya sering tertanya2, perlukah perubahan dalam diri kita masing2. Jawapan nya, ya. Tapi semestinya perubahan itu perlu kearah yang lebih baik. Dan menjamin kehidupan kita. Bukan perubahan kearah yang lebih buruk dan menjahanamkan kehidupan kita. Tapi perubahan dalam diri kita, pada pandangan saya terbahagi kepada tiga sebab.


Pertama ;
Perubahan atas arahan orang lain.

Saya tak rasa perubahan atas arahan orang lain akan membawa kejayaan. Tibe2 saya teringat kenangan waktu saya dan rakan2 exco Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung Cawangan Khas UiTM Kelantan mengendalikan satu forum bertajuk ‘FORUM SUPER STUDENT: PERLUKAH TRANSFORMASI DIRI’. Salah seorang panel forum tu, saudara Khairul Naim tak jemu mengajak para hadirin utk mengubah diri masing2. Salah satu yang saudara tu mintak ialah para hadirin penuh kan ruang kosong dibahagian hadapan dewan. Tapi tak ramai pn yang berganjak dari tempat duduk masing2. Sebab ape? Sbb bukan diorang yang nak berubah, tetapi atas arahan orang lain. 
Ketika program sedang berlangsung, tibe2 satu dewan tu blackout(mcm gimik la kononnye kan, pdhal mmg kesilapan teknikal pn). Diharapnye, bile lampu menyala, tempat duduk bahagian hadapan tu penuh la. Tapi tak jugak.. keadaan tak berubah pn. Punyelah semangat saudara naim tu bercerita macam2, tapi respond dr penonton, hampeh. Sbb ape? Kebanyakan yang datang ke program tu bukan sebab tertarik dgn intipati program tu pun.. tapi sbb kupon. Lumrah hdup student kolej uitm machang, tu la mknan dorg. Kupon. Hahaha. Tu la manusia. Mane la suke bile diarahkan oleh orang, kan? Tapi bile org tak dgr arahan dye, taw pulak nk marah..


Kedua;
Perubahan kerana orang yang kita sayang atau cintai.
Haaa.. Yang ni paling selalu orang atau lebih tepat, remaja zaman sekarang buat. Berubah sebab orang yang dicintai. Tapi sy nk tanye, perubahan yg macam ni, akan kekal lame ke? Tak kan? Sbb ape? That sumone akan cenderung utk berubah semula jika ditinggal kan oleh sang pencinta nya atau pun setelah patah hati. Heyyy. Mcm2 kan? Ade la bbrpe situation ni,

i.                    Si kekasih ni tanye kt pasangannya, ‘knpe? Awk tak suke ye kalau sy pakai mcm nie? Kalau awk tak suke, laen kali, sy tak pakai lagi dah’
ii.                  Sy akan ubah dye. Stiap org berhak diberi peluang kedua. Saya yakin, sy blh ubah dye..
iii.                Ok. Hbgn kite berakhir disini. sy hrp perpisahan kite akan sedarkan awk..smge awk berubah..

Tahu tak ape mksdnye cinta? Cinta adalah menerima seseorang itu, seadanya dia. Tak nak ubah ape pn yang ada pada dirinya, kerana kita mncintai diri dia. Kalau dah mcm tu, buat ape kite nk ubah dye mgikut ape yg kite nak kan? Yg kes lagi satu tu pulak, nk ubah orang, tapi diri sndri tak de la bgs mane pn. Tak fikir ke, kalau satu hr nanti, ape2 jd pd hbgn korg tu, dye mgkin akan jd lbh teruk bile tahu kenyataan sbnr? Tak tahu ke prmpuan tu mgkn akn frust menonggeng bile ditinggalkan n mybe akan jd lbih baek, or mybe jgak akn jd lbih truk. Kte tak tahu ape yg akan jadi di mase dpn kan?


SAYA? kalau nk tanye sy, saya ni pulak keras kepala, degil n yg seangkatan dengannya lah. Takde makne nye nk berubah sgt demi kekasih hati (poyo jerr) Haha. 
Dulu la kan, Ex sy slalu ckp, awk, sy tak suke la awk pkai selendang, pakai la tudung biase je, nmpak ayu sikit’. Ade sy kisah? Sy tros jugak pakai selendang walau dye tak suke.awk, awk ni degil lah. Nk ikut ckp dye je. Cube sabar sikit.’  'Errr. Sy punye suke lah. Dah sy mmg mcm ni, nk buat mcm mane? ‘ 'awk..tak pyh la klua hr ni, sy mls la’takde..nk jugak..awk dah janji..suke hati je nk mungkir janji..’  wooo.. haha. 
Akibatnye, pdan muke.. kan dah kene tinggal. Haha. Tp dah kene tinggal pn, ade sy brubah? Tak pun. Sy tetap sy. Yang degil, keras kepala, emotional. Tak serik2 kan? Hee~~ biar lah. Sy syg diri sy, seadanya sy.. so org yg syg sy pn kene la trime sy, seadanya sy. Kan? J heee~~ tp kpd ex sy tu, terima kasih byk2 la sbb sbr lyan kerenah sy slme ni,kan.. thnx a lot, awk.. Haha. :D


Ketiga;
Perubahan dengan keinginan diri sendiri.
Haaa. Inilah sebaik2 perubahan. Berubah kerana kita sndiri yg inginkan. Sure kekal lame punye. Sbb ape?  Sbb mstilah kite lg syg diri kite sndiri kan? Siape lah yg taknak buat yang terbaik utk diri sndiri.. tpi perubahan itu biarlah ikhlas, dan kejalan yg diredhai Allah. Ape gune kalau berubah kearah kejahatan kan? Takde sape yg akan suke.. Nk berubah ni org kate, bukan senang.. kene ade kesedaran. Lagi pulak, nk berubah pn, bkn mcm dlm cite atromen, men suke2 je nk ‘bertukar’. Tros jd pnyelamat dunia. 


Igt, sblm nk ubah dunia ke, nk ubah org ke, tgk diri sndri dlu, k. Jgn sbuk nk ubah org laen kalau diri sndiri pn msh terumbang ambing. Dr tlg org laen, baek lagi lah tlg diri sndiri. Sbb tak de sape yg blh ubah kite, melaenkan dgn kehendak diri kite sndiri.

p/s : maaf sgt2 kalau ade yg terasa dgn entry kali ni. Mmg nk bg korg sedar pn. Bkn nk mengubah org, sekadar mengingatkan. J


thnx for reading
mira amani <3