Monday 30 December 2013

LESSON

and the lesson learnt.

jangan belajar semata-mata nak lulus exam.
jangan belajar semata-mata nak dapat dekan. 


haaa! 
dulu buat macam tu masa diploma.
lepas habis paper, subjek tu tolak tepi, tinggalkan, abaikan, lupakan.

jangan macam tu kawan2,
kita belajar bukan semata2 sebab nak lulus exam,
tapi sbb kita perlukan ilmu itu seumur hidup kita.



"Kamu kan dah ada basic masa diploma dulu.. kamu bukan dari matriks, kamu bukan dari stpm, kamu dari diploma uitm" -lecturer, 2013

"no spoon feed on degree life junior!" mr senior, 2013

"dulu kan da belajar, kau tak ingat ke?" classmate, 2013

*sigh* 

they are great, they are awesome, the are fast learner.
aku? masih berlari mengejar. 
mengejar kelajuan yang mungkin melebihi had laju kemampuan aku.

i need a booster! 
i need to buck up!

tapi aku yakin aku mampu. 
kalau kita tak yakin dengan diri sendiri, kita takkan dapat lakukannya.


cerita pasal subject,
subject that I'm taking for the current semester,



QUANTITATIVE BUSINESS ANALYSIS
THIRD LANGUAGE - ARAB III
ENGLISH FOR ACADEMIC READING
E-COMMERCE
GLOBAL MARKET PLACES
INTERCULTURAL MANAGEMENT
PERSONAL FINANCIAL PLANNING

almost semua subjek, ada kaitan dengan diploma dulu. 
sem ni, aku belajar balik operation management, account, management, marketing, it dan sudah semestinya subjek fundamental of international business.

kalaulah apa yang belajar masa diploma dulu 100% aku fahami, dan paling tak pun 80% masih dalam kepala, mesti aku boleh relaks sikit belajar degree nie.

but dont regret, its not too late. 

and the lesson learnt,
please people, dont just studying to make sure you pass the paper.
study because you need to gain knowledge for your lifetime, not just because of the grades. 

kindly reminding, 
mira amani 







No comments: